Algemeen

Mbo-, hbo- en wo-studenten hebben allemaal iets anders te bieden en worden voor andere taken opgeleid. Om te bepalen welke student het beste bij jou past, is het belangrijk om vast te stellen wat voor werkzaamheden je door de student wilt laten uitvoeren. Vervolgens kan je uitzoeken welke opleiding daar het beste bij past. Bewaar wel ruimte om de student aan te laten geven wat zijn of haar voorkeuren en leerdoelen zijn. Hou hierbij vooral een open blik, misschien heb je wel iemand anders nodig dan je denkt. De flowchart kan helpen bij het maken van een keuze.

Een stagiair levert frisse inzichten op. Ze nemen alle nieuwe kennis die ze in de schoolbanken hebben geleerd mee naar jouw bedrijf en kijken met frisse ogen naar jouw bedrijfsvoering en projecten. Bovendien kom je zo in aanraking met jong talent en staat jouw bedrijf op nummer 1 wanneer zij op zoek gaan naar een baan. Wanneer je een fijne stageplek biedt, zal een student dat ook zeker vertellen aan studiegenoten. Dat is goede mond-tot-mond reclame voor jouw bedrijf als werkgever. Een stagiair is een investering en je krijgt er zeker veel voor terug! Daarnaast vinden veel mensen het begeleiden van een stagiair ook simpelweg heel leuk om te doen.

Het takenpakket van een stagiair stel je vast in overleg met de onderwijsinstelling en de student. Stagiairs komen naar jouw bedrijf om te leren. Dat betekent dat ze niet de hele dag koffie kunnen zetten en kopietjes kunnen maken. Een stagiair wil aan de slag met zijn of haar leerdoelen. Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat een stagiair geen volleerd werknemer is. Ze kunnen dus niet in hun eentje een complex project oppakken. Het is zoeken naar een goede balans. Wanneer je stagiairs goed begeleid kan je veel van ze vragen, zeker later in de stage.

Een stage staat of valt door goede begeleiding. Stagiairs zijn aan het leren en het is dan ook belangrijk dat er ruimte is voor vragen en fouten. Zeker in de eerste weken van de stage. Het begeleiden van een student is niet altijd makkelijk. Gelukkig is er (online) veel informatie beschikbaar over hoe dit het beste aangepakt kan worden. Zo biedt het SBB informatie, maar ook trainingen. Ook de onderwijsinstelling kan helpen bij de begeleiding.
Vaak hebben studenten een stageopdracht. Het is belangrijk dat ze hier tijd aan kunnen besteden. Maak dus goede afspraken over wanneer er aan de stageopdracht gewerkt kan worden.

Ja! Jij bent absoluut niet de enige die daar vragen over heeft en zo’n stappenplan bestaat dan ook zeker. Voor het mbo biedt het SBB goede stappenplannen. Wij hebben er een paar staan bij downloads. Als je een student van een ander niveau aanneemt zijn deze stappenplannen vaak ook goed bruikbaar, maar je kan dan bijvoorbeeld ook de checklist van de KvK gebruiken.

Ik kon in de flowchart geen goede match vinden. Betekent dit dat er geen geschikte studenten rondlopen voor mijn bedrijf?

Nee hoor, ook jij kan een stagiair vinden. Misschien wel buiten de economische sector of buiten de reguliere onderwijsinstellingen. Neem bijvoorbeeld eens contact op met het DZB, PLNT of de Inventeers Academy.

In veel gevallen is het mogelijk om subsidie te krijgen voor het begeleiden van een student. Het SBB biedt een actueel overzicht van de verschillende subsidieregelingen op hun website. Onderwijsinstellingen weten vaak ook goed wat de mogelijkheden zijn.

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor schade die een stagiair oploopt of zelf veroorzaakt. Het is dus aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als je die nog niet hebt. Als je deze al wel hebt, controleer dan of stagiairs gedekt zijn.

Dat hangt af van het type student dat je aanneemt en van de branche waarin je werkt. In sommige gevallen hoef je een stagiair geen vergoeding te bieden, in andere gevallen neem je ze in loondienst en vaak biedt je een stagevergoeding. Twijfel je over het aanbieden of de hoogte van een stagevergoeding? Dan kan het handig zijn om te kijken wat andere bedrijven bieden. Onderwijsinstellingen kunnen ook meer informatie bieden.

MBO-studenten

Mbo-studenten zijn praktisch geschoold en kunnen je bedrijf dus helpen met praktische zaken. Er zijn economische mbo-opleidingen op het gebied van retail, logistiek, marketing, business, finance en rechten. Taken kunnen variëren van hulp in de verkoop van producten tot adviseren over de CAO tot het organiseren van evenementen. Om te helpen bepalen welke mbo-opleiding het beste past bij jouw bedrijf is er een flowchart ontwikkelt. Wil je een beter beeld krijgen van wat het mbo voor jou kan betekenen? Bekijk dan dit filmpje.

Heb je vragen of wil je dat er iemand met je meedenkt over het creëren van een stageplek voor een mbo-student? Neem dan contact op met de BPV coördinator economie van mboRijnland.

Op het mbo kunnen studenten een Beroep Opleidende Leerweg (BOL) of een Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) volgen. Er zijn meerdere verschillen tussen BOL en BBL. Studenten die een BOL volgen zitten 70% van de tijd dat ze onderwijs volgen op school. De overige 30% lopen ze stage. Dit kan betekenen dat ze 1 of 2 dagen per week stage lopen of dat ze een specifieke periode van het jaar bezig zijn met stage. BOL studenten kan u een stagevergoeding geven, maar dat is meestal niet verplicht. Studenten die een BBL volgen gaan vaak maar 1 dag per week naar school. Ze lopen minstens 640 uur per jaar stage. Ze worden dus echt opgeleid in de praktijk. Dit type student biedt je een arbeidsovereenkomst aan. De student is in loondienst en valt onder de CAO. Hier leggen studenten zelf het verschil uit.

Om een erkend leerbedrijf te worden moet je erkenning aanvragen bij de samenwerkingsorganisatie beroepsonderwijs bedrijfsleven (SBB). Om een erkend leerbedrijf te worden moet je aan enkele voorwaarden voldoen. Het SBB biedt alle informatie op hun website. Het worden van een erkend leerbedrijf is niet moeilijk, maar je moet er wel op tijd mee beginnen. Zorg altijd dat je erkend bent door het SBB vóórdat je je stage aanmeld bij de onderwijsinstelling.

HBO-studenten

Hbo-studenten lopen regelmatig stage. Dit doen ze zowel gedurende hun studie, om ervaring op te doen en leerdoelen te halen, als om af te kunnen studeren. Er zijn economische hbo-opleidingen op het gebied van commerciële economie, communicatie, rechten en HRM. Taken kunnen variëren van het doen van een haalbaarheidsonderzoek tot het uitvoeren van marketingacties tot het verrichten van werkzaamheden rondom de door- en uitstroom van personeel.

Heb je vragen of wil je dat er iemand met je meedenkt over het creëren van een stageplek voor een hbo-student? Neem dan contact op met het stagebureau van de Hogeschool Leiden.

Studenten lopen in verschillende fases van hun studie stage. Deze stages hebben verschillende doelen. Een meewerkstage wordt vaak gelopen rond het midden van de studie. Studenten kunnen zo kennis maken met het werkveld en de geleerde theorie verbinden met de praktijk. Bij een afstudeerstage doet de student onderzoek binnen jouw bedrijf. Op basis van dat onderzoek kunnen ze afstuderen. Bij een meewerkstage kan de studenten een stuk van de alledaagse werkzaamheden oppakken. Bij een afstudeerstage kunnen ze een complex vraagstuk binnen jouw organisatie beantwoorden.

WO-studenten

Wo-studenten worden in de basis niet opgeleid tot één specifiek beroep en krijgen een brede basis aan kennis mee. Verder bezitten ze naast academische vaardigheden (onderzoeken, wetenschappelijk schrijven, etc) ook algemene vaardigheden zoals presenteren, communicatie en digitale skills. Daarmee zijn ze ook breed inzetbaar bij werkgevers in diverse rollen van het doen van onderzoek, het schrijven en implementeren van voorstellen, adviseren, maar ook concreet operationeel zaken uitwerken op het gebied van juridische zaken, P&O, communicatie, etc. De universiteit Leiden biedt bij verschillende opleidingen een economische specialisatie. Dit varieert van psychologie tot bestuurskunde tot rechten.

Het doen van een stage is bij sommige opleidingen een verplicht deel van het onderwijs, bij andere is dat niet het geval. Als het een onderdeel van de opleiding betreft, zullen er specifieke afspraken met de student én opleiding gemaakt moeten worden over o.m. de inhoud en begeleiding waarbij de student en werkgever in de lead zijn, maar er wel allerhande informatie beschikbaar is zoals een model stageovereenkomst. Is het geen onderdeel van de opleiding, ligt de verantwoordelijkheid nog meer bij de student en werkgever om e.e.a. af te stemmen. Afhankelijk van het studiejaar waarin een student zich bevindt (bachelor 2e/3e jaar of master) zullen er andere verwachtingen zijn t.a.v. de duur en vorm van een stage.

Op de universiteit is de vormgeving van een stage vaak maatwerk en er zijn grote verschillen per opleiding. Het is daarom aan te raden om met een zo duidelijk mogelijke stageopdracht de universiteit te contacteren, om vervolgens samen te bepalen hoe de opdracht past in het studieprogramma van de student.

Heb je vragen of wil je dat er iemand met je meedenkt over het creëren van een stageplek voor een wo-student? Neem dan contact op met de centrale Career Service of, wanneer je al weet van welke opleiding je een student wilt hebben, een facultaire Career Service van de Universiteit Leiden.

Een master is het vervolg op een bachelor. Studenten doen eerst een bacheloropleiding en specialiseren zich vervolgens door middel van een master. Masterstudenten hebben dus al een bachelorsdiploma. Indien u een specialistische stageopdracht heeft kan het voordelen hebben om een masterstudent aan te nemen. Indien uw stageopdracht breed is, is een bachelorstudent vaak geschikter.