In 2017 zijn gemeenten en ondernemers gestart met het uitvoeren van de Retailvisie Leidse regio 2025. Met daarbij de afspraak om na drie jaar te evalueren. Daarnaast was er één activiteit uit het Actieplan dat nog moest worden uitgevoerd, namelijk het opzetten van een (jaarlijkse) Retailmonitor. Aan Bureau Blaauwberg, opsteller van de jaarlijkse Index071, is gevraagd de Retailvisie te evalueren en een Retailmonitor te ontwerpen.
Relevant en actueel?
In de afgelopen tijd heeft Blaauwberg veel cijfers verzameld over de retail in de Leidse regio. Uit die informatie halen we de kentallen die we in de Retailmonitor gaan gebruiken. En we gebruiken die cijfers ook voor de evaluatie. Daarin beantwoorden we vragen als: Zijn de trends en ontwikkelingen die ten grondslag lagen aan de Retailvisie, nog steeds relevant? Zijn er nieuwe ontwikkelingen, waarmee we in de toekomst rekening moeten houden?
Nu en in de toekomst
Om zicht te krijgen op het functioneren van de Retailvisie houdt Blaauwberg interviews met ambtenaren, ondernemers en bestuurders. Allemaal personen die betrokken zijn bij de totstandkoming en/of uitvoering van de visie. Aan de hand daarvan kunnen vragen worden beantwoord als: Welke rol heeft de Retailvisie gespeeld in beleid en uitvoering door gemeenten en in beslissingen van ondernemers? Hoe is de samenwerking ervaren? En (hoe) willen we die voortzetten in de nabije toekomst?
Planning
In de loop van februari rond Blaauwberg de werkzaamheden af en worden de eerste resultaten besproken in de werkgroep Retailvisie. Naar verwachting wordt de evaluatie eind februari of begin maart voorgelegd aan de stuurgroep. Dan wordt ook de Retailmonitor gepresenteerd.