John Haaster, mede-directeur De Bosrand: ‘Dit project dwong ons om bepaalde data aan te leveren die bij onze leverancier vandaan moest komen. Samen met de frisse en kritische blik van de studenten opende dit nieuwe mogelijkheden en gaf het een impuls aan de plannen die we op dit vlak hadden. We zijn er zelf mee doorgegaan met onze huidige softwareleverancier’.
Achtergrond opdracht
De tuincentra van De Bosrand, o.a. gevestigd in Wassenaar en binnenkort ook in Oegstgeest, bieden naast een zeer uitgebreid assortiment groen ook sfeer- en decoratieartikelen, dierbenodigdheden, snijbloemen en buitenkleding. In de restaurants kun je terecht voor koffie met gebak of een heerlijke lunch.
De aanpak
In de loop van de jaren is er enorm veel waardevolle data verzameld, waar te weinig mee wordt gedaan. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld gebruikmaken van een klantenkaart om punten te sparen voor leuke acties. De Bosrand is bezig om een dashboard te ontwikkelen om meer inzicht te krijgen door de analyse van geanonimiseerde data van klantenkaarten en verkoopdata (uit de kassasystemen). Ook wil men data meer met elkaar combineren. Op deze manier kan men beter inzicht krijgen in de behoefte van klanten. Vragen als: Welke producten zien de klanten van De Bosrand graag in de winkel en welke liever niet? Wat voor type klanten zijn er en wat kopen zij graag? werden beantwoord.
In de opdracht van de studenten Business Data Management van Hogeschool Leiden werd een zogenaamd datawarehouse ontwikkeld waar deze databronnen werden samengebracht en geanalyseerd.