Smart071

Johan van Maanen, directeur Bakker van Maanen: “Het was een erg leuk en leerzaam project. Bij de start van het project realiseerden we ons al dat de investeringen voor een dergelijk systeem waarschijnlijk niet zouden opwegen tegen de opbrengsten. Dat was voor ons echter geen belemmering om ermee te starten en door te experimenteren nieuwe dingen te leren.” 

 Achtergrond van de opdracht

Bakker van Maanen is een begrip in de Leidse regio en ver daarbuiten. Bakker van Maanen is continu op zoek naar manieren om het beste product te kunnen maken en leveren aan hun klant. Bakker van Maanen heeft eigen bakkerszaken, horecagelegenheden en levert ook gebak aan supermarkten. Daarbij is het van belang om te zorgen voor een optimale product- en schappresentatie om tevens de verkoop te stimuleren en daarmee ook retourstromen te reduceren.

De aanpak

In dit project is een prototype gemaakt van een camerasysteem en sensoren op de winkelvloer.  Hiermee kon inzicht verkregen worden in het aantal mensen dat bij de koelvitrines stil blijft staan en op welke manier zij interacteren met de koelvitrine en de voedingswaren. Door dit gedurende een langere periode te meten en te correleren aan de verkoopcijfers uit het kassasysteem, kan iets worden gezegd over de invloed van bepaalde aanpassingen in assortiment en product- en schappresentatie op de verkoopresultaten. Tevens kan het personeel gealarmeerd worden als bepaalde versproducten in de koelvitrine op zijn.