Smart071

Pim Kromhout (mede-eigenaar): ‘Het project met de Data Management studenten heeft talrijke mogelijkheden laten zien waarmee we onze datagegevens kunnen vergelijken. Verschillende zaken gaven een nieuw licht op onze bedrijfsvoering. Op basis hiervan zijn we met onze huidige softwareleverancier om de tafel gegaan om bepaalde aanpassingen en nieuwe analysefunctionaliteiten toe te voegen.’

Achtergrond bij de opdracht

Vakantiepark Koningshof is een internationaal geliefd vakantiepark gelegen in Rijnsburg (Zuid-Holland). Het is een middelgroot park gericht op gezinnen met kinderen tot 12 jaar en echtparen. Vakantiepark Koningshof wil hun vakantiegangers een onbezorgde tijd geven door het park zo veelzijdig mogelijk in te richten. Er zijn veel faciliteiten zoals een binnen- en buitenzwembad, supermarkt, restaurant, snackcafé, speeltuin en tennisbaan.

De aanpak

Koningshof heeft de afgelopen jaren veel data verzameld vanuit het reserveringssysteem en het consumptiegedrag van gasten in de eigen supermarkt en horeca. Met deze data kan veel meer worden gedaan om beter in de wensen van de gast te voorzien en hen optimaler te bedienen. In de opdracht van de studenten Business Data Management van Hogeschool Leiden werden de bedrijfsprocessen en de verschillende databronnen van het vakantiepark in kaart gebracht. De bedrijfsdata werd opgeschoond en op elkaar afgestemd voordat het in een zogenaamd datawarehouse kon worden gestopt om analyses te kunnen doen. Dit zijn analyses geworden over:

  • Overzichtelijk maken uit welke landen gasten komen en welk bestedingspatroon hierin te zien is;
  • Type accommodatie gerelateerd aan nationaliteit van de gast;
  • Voorspelling van de bezettingsgraad waarmee personeel beter kan worden gepland;
  • Verkoopcijfers waarmee beter inzicht wordt vergaard over goed verkochte producten in de winkel en horeca waarmee het assortiment kan worden verbeterd;
  • Inzicht in loyaliteit van klanten eom trouwe klanten te kunnen belonen.