Welke ervaring hebben ondernemers met stagiairs. Wat zijn de overwegingen die een rol spelen bij het beschibaar stellen van een stageplaats en hoe pakt dat uit in de praktijk? We gingen langs bij de Hypotheekshop om meer te horen over hun ervaringen.
Kan je iets meer vertellen over jezelf en jullie bedrijf?
Mijn naam is Maxim Visscher en ik werk voor de Hypotheekshop. Het zit al een beetje in de naam verscholen: Wij doen van alles rondom hypotheken. Dat loopt van de begeleiding rondom het oversluiten van een hypotheek tot begeleiding bij nieuwe woningen. Daarnaast doen we bijvoorbeeld ook verzekeringen.
Waarom hebben jullie eens stagiair aangenomen?
We hebben in 2020 onze eerste stagiair aangenomen. In de eerste instantie wou ik gewoon even testen of we er iets aan hadden. Zouden stagiairs echt iets toevoegen of kunnen ze bij wijze van spreken alleen koffie zetten? Maar ik zag al snel het zin en nut van een stagiair. Ze hebben echt een frisse blik en hoewel het natuurlijk afhankelijk is van de persoon, hebben ze ook de juiste werkmentaliteit. Ze moeten natuurlijk nog leren en krijgen daarvoor ook een opdracht mee. Daar zijn ze vaak heel creatief in.
Van welke opleiding kwamen jullie stagiairs?
Wij hebben nu de laatste twee stagiairs gehad van het mboRijnland. Zij deden de opleiding junior accountmanager. Die zijn dus lekker commercieel. Het was voor mij fijn dat er een jong iemand was die de socials op kon pakken. Ze kwamen ook echt met nieuwe ideeën rondom bijvoorbeeld ons Instagram account. Dat heb ik als positief ervaren.
Hoe was het proces om voor het eerste een stagiair aan te nemen?
Heel makkelijk. Ik heb gewoon het SBB gebeld om erkenning te krijgen. Toen is er iemand van het SBB langsgekomen en was het binnen een middagje geregeld. Ik hoefde ook niet allemaal formulieren in te vullen. Daarna hebben we een vacature geplaatst en toen kregen we al snel meerdere reacties. Daar hebben we toen de beste van uitgezocht. Toen de stagiair eenmaal een de slag was hadden we regelmatig contact me mboRijnland. Om de maand lieten we even weten hoe het ging. Af en toe kwamen ze ook langs om te kijken of alles goed ging en of ze nog iets konden betekenen. Ik begeleide haar binnen het bedrijf, maar het was heel duidelijk wat ze moest leren. Ik had er daardoor weinig omkijken naar.
Wat voor werk heeft jullie stagiair voor jullie opgepakt?
Het nabellen van klanten en het bellen van nieuwe klanten. Ook ging de stagiair vaak mee naar open huizen dagen om daar klanten te werven. Het commerciële gedeelte dus.
Ga je in de toekomst nog vaker een stagiair aannemen?
Jazeker. Eigenlijk willen we onze vorige stagiair graag terug. Daar waren we vorige keer heel tevreden over en ze moet nog een tweede keer stagelopen. De ervaring was dus zeker positief!
Nog tips voor ondernemers?
Neem de tijd. Zeker in de eerste periode moet je iemand goed inwerken. Uiteindelijk heb je daar heel veel aan.
- Ga terug naar Stagewijzer071 of lees het interview met Carlo Curiel van Easy Makelaars.