Bij het VR Learning Lab helpen we allerlei onderwijsinstellingen die Virtual Reality willen inzetten in hun onderwijs en training. Bij meer beroepsgerichte opleidingen is een belangrijke meerwaarde van deze techniek dat het theorie en praktijk dichter bij elkaar kan brengt.
Een tijd geleden organiseerden we een training voor een uitgever van lesmateriaal in de bouwsector. De studenten moesten veiligheidsvoorschriften op de bouwplaats leren. Hier was een hoofdstuk in de e-learning voor, met een lijst met voorschriften die de studenten uit hun hoofd moesten leren. In korte tijd kwamen we op het idee om met 360 camera’s een virtuele tour te maken van een bouwplaats waar allerlei veiligheidsvoorschriften werden overtreden. Gevaarlijke stoffen, geen helm op of andere onveilige situaties. Aan de studenten de uitdaging om de fouten op te sporen en op te schrijven.
Een soortgelijke aanpak met een virtuele tour kan ook goed werken in zorgopleidingen. Plaats procedures die moeten worden uitgevoerd voor een operatie in de ruimtelijke context van de operatiekamer. Door de theorie te verbinden aan de apparatuur en de werkpraktijk maak je het makkelijker deze kennis te onthouden.
Ook zien we veel scholen die studenten met een virtuele tour rondleiden op bedrijfslocaties en ze zo helpen bij het kiezen van een stage. Helemaal mooi is het als studenten deze tours zelf kunnen maken als extra stageopdracht. Een interessante uitdaging in digitale vaardigheden voor de student en een werkbesparing voor de docent 🙂
Vraag aan het forum
Met VR kun je de beroepspraktijk in het klaslokaal halen en zo studenten meer aansluiting geven bij de praktijk. Welke mogelijkheden zien jullie (nog meer)?
Robin de Lange, oprichter Virtual Reality Learning Lab