Project Mixclubs voor Kinderen biedt Ondernemerschapsprogramma’s op scholen in diverse wijken van Leiden. Doel is zorgen voor meedoen aan de arbeidsmarkt vanuit interne motivatie.

Mixclubs

Kleine wereld, grote wereld

Het project Mixclubs voor Kinderen wordt uitgevoerd op basisscholen, jongeren- en buurtcentra voor jongens en meisjes vanaf groep vier in zes verschillende wijken in Leiden. De projecten worden geleid door ondernemers en stagiaires, die de kinderen leren ondernemen en meenemen uit hun kleine wereld de grote wereld in. Er wordt gewerkt met een 8-stappen-methode waarbij de kinderen eerst een leuk doel vaststellen, vervolgens zelf bedenken hoe ze hier geld voor kunnen verdienen en dit met zelf ingeschakelde hulp van ondernemers kunnen uitvoeren. De ouders worden erbij betrokken en er wordt extra aandacht gegeven aan pesten tegen gaan en ruzies oplossen, doorzettingsvermogen en concentratie ontwikkelen.

Successen

Inmiddels hebben we vier succesvolle ondernemerschapsprojecten achter de rug. Volgens de ouders zijn hun kinderen zelfverzekerder en wijzer geworden en de kinderen geven aan dat de projecten hun leven veranderd heeft. De laatste twee projecten waren het grootst. Met een project hebben de meiden van de club een playbackshow-wedstrijd georganiseerd voor de wijken Slaaghwijk en Leiden-Noord in Het Gebouw (buurthuis in Leiden Noord). Er waren dertien deelnemers, 140 wijkbewoners, het stond meerdere keren in de krant, we werkten samen met Lowlands, Edwin van Blijwin (de kinderdj van de Nederlandse prinsesjes) en Amanda Polling (internationaal communicatiebureau). Kortom: het was een succes boven verwachting!
Met het laatste project hebben we op de markt gestaan om geld te verdienen voor Drievliet. De kinderen hebben veel geleerd van de rondleiding van de marktmeester, de interviews met de marktkoopmannen, het advies van bakkerij Van Maanen en de samenwerking met Ontwerpbureau Eric Dietz. Tevens zijn we gesponsord door de marktmeester met een gratis kraam, Bakkerij van Maanen en Bagels en Beans met bakwaar en Ontwerpbureau Eric Dietz met banners en flyers. Bovendien stonden we weer in de krant en publiceerden we vlogfilmpjes op ons youtubekanaal.

Waarom ondernemend leren?

In het onderwijs is het besef ontstaan dat ‘het onderwijs van nu’ niet meer aansluit op wat er voor de toekomst nodig is. Er is meer aandacht voor het belang van zogenaamde soft skills, talentontwikkeling, onderzoekend en ontwerpend leren. Er is echter nog geen sprake van een geïntegreerde aanpak waarbinnen de ondernemende 21st century skills worden aangeleerd. Ondernemend onderwijs biedt een integrale aanpak die het bijbrengen van deze skills mogelijk maakt. Wanneer leerlingen gedeelde verantwoordelijkheid hebben, zoals in het gezamenlijk runnen van een kinderbedrijf waarbij ze elkaar nodig hebben om tot een product te komen, worden hoge niveaus van samenwerking bereikt. En daar komen samenwerkingsvaardigheden aan bod als onderhandelen, taken verdelen, luisteren naar ideeën en kennis van anderen en integratie van kennis in een samenhangend geheel.
Leerlingen leren communiceren met elkaar en met volwassenen buiten de school (de ‘man van de gemeente’ die het plan voor een fietspad beoordeelt, de ontwerper die het gemaakte ontwerp voor een speeltoestel gaat uitvoeren).

Hoog leerrendement

De skill kennisconstructie komt aan bod als leerlingen nieuwe informatie en inzichten kunnen combineren met wat ze al weten (ondernemend leren biedt veel ruimte voor het koppelen van theorie en praktijk). Het zelf uitzoeken en uitwerken van een opdracht doet een appél op het probleemoplossend vermogen en creativiteit van leerlingen. Ondernemende leeractiviteiten richten zich veelal op het zoeken van oplossingen voor een nieuw probleem. En het leerrendement is hoger als de oplossing in de echte wereld moet worden uitgevoerd. Een ondernemend project betekent vaak ook planmatig werken. Dat draagt bij aan het ontwikkelen van vaardigheden voor zelfsturing.

Vraag aan scholen en ondernemers

Meedoen? Dat kan! En wel op de volgende vier manieren:

1. Ondernemer of professional? Dan kun je begeleider worden van een project. Het is eenmalig voor een periode van 3 maanden. Het kost je ongeveer 5 uur per week: 2 uur contact met kids en 3 uur voorbereiding.
2. Stagiair? Er zijn verschillende mogelijkheden: Denk aan kinderen begeleiden/vormen, marketing, sociaal ondernemerschap of een onderzoeksstage.
3. Fonds of financierder? Dan kun je een project financieren.
4. Basis-, middelbare school of mbo opleiding? Dan kun je een project bij jou op school laten uitvoeren. Het project leent zich uitstekend om het aan de wensen van de school aan te passen.

We horen graag van je! Hartelijke groet,

Annick Dezitter (Rector Da Vinci College), Sjaak Scheffer (o.a. Leids Startersfonds) en Elles Verhoef (Stichting Mix)
tel.nr. 0650959475