Centrum voor Innovatief Vakmanschap Zorg & Welzijn van start
Moet het hybride onderwijs (waarbij leerlingen deels in de schoolbanken zitten en deels werkervaring opdoen in de werkomgeving) uiteindelijk niet voor meer dan 50% op de werkvloer plaatsvinden om de goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te optimaliseren?
De Proeftuin- en Netwerkfunctie van Studentenverenigingen
Studentenverenigingen zijn vaak ook een proeftuin voor de arbeidsmarkt. Leden leren er nuttige vaardigheden en ontwikkelen een goed netwerk. Kunnen alumni een rol spelen in een nog betere aansluiting en een sterkere verbinding met de arbeidsmarkt?
“We houden elkaar gegijzeld”
Er staan grote tekorten aan te komen op de arbeidsmarkt en bedrijfsleven en onderwijs hebben elkaar hard nodig om dit probleem aan te pakken, maar op dit moment wijzen ze vooral naar elkaar. Volgens Doekle Terpstra in een artikel in FD houden onderwijsbestuurders en ondernemers elkaar zelfs 'gegijzeld'.
Bedrijven gezocht voor profielwerkstukken Havo
De Leidse aanpak voor Talentontwikkeling zoekt bedrijven die voor HAVO leerlingen een opdracht hebben voor hun profielwerkstuk. Het gaat om de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en economie. Voor een goede koppeling wordt er 6 september een markt gehouden.
Opinie: Hoe ver gaat opleiden?
In de Leidse agglomeratie beschikt ruim 40% van de beroepsbevolking over een diploma van hbo, wo of hoger, en geldt daarmee als hoogopgeleid. Het nationale streven is dat op termijn 50% hoogopgeleid is. Die doelstelling roept vaak vragen op. Is het niet te veel? Er zijn toch ook ‘handjes’ nodig? En niet iedereen kan dat scholingsniveau toch bereiken?