Expat Centre Leiden

Corine van der Ceelen, manager Expat Centre Leiden: ‘Het Expat Centre Leiden (ECL) is inmiddels niet meer weg te denken uit de regio! We hebben een steeds groter wordende rol in het aantrekken, opvangen en behouden van internationaal talent in de Leidse regio. Daarom hebben we met alle founding partners afzonderlijk afspraken kunnen maken voor de periode tot en met 2020. Zo kunnen we los van Economie071 zelfstandig verder. Ik ben trots op dit resultaat en heel blij met het vertrouwen dat partners ons geven.’

Jasmijn Bongers, programmamanager Economie071: ‘In 2016 zijn we gestart met het Expat Centre als een van de eerste concrete Economie071-projecten. Nu gaat het Expat Centre zelfstandig verder. Een mooie mijlpaal waar we Corine van der Ceelen en Martijn Bulthuis van Leiden Marketing graag mee feliciteren. De versterking van het internationale vestigingsklimaat ligt mede dankzij het Expat Centre goed op koers.’

Drie pijlers

Het Expat Centre heeft in haar zelfstandige rol meteen al goede plannen. Corine: ‘We werken met drie pijlers: ‘Internationals’, ‘Bedrijven’ en het aandachtsgebied ‘Kenniscentrum Internationalisering’. In de eerste jaren van het ECL heeft vooral de pijler ‘Internationals’ veel aandacht gekregen. Hierin zijn services gebouwd voor internationale werknemers en hun families. We pakken nu ook de andere pijlers aan.’

Kenniscentrum

‘De aandacht voor de pijler ‘Kenniscentrum voor internationalisering’ wordt in 2019 verder uitgebouwd. We willen meer grip krijgen op de aantallen arbeidsmigranten en kenniswerkers. Aan de verschillende categorieën koppelen we kenmerken. Dit geeft ons een veel beter beeld over de karakteristieken van de verschillende groepen, wat van grote waarde is voor vele partijen waar we mee samenwerken. Daarnaast hebben we de oprichting van een extra internationale basisschool in de regio aangejaagd, wat eind 2019/begin 2020 gaat leiden tot het oprichten van een nieuwe school.’

Extra aandacht voor bedrijven

‘De pijler ‘Bedrijven’ heeft nog wat minder aandacht gekregen en daar gaat in 2019 verandering in komen. Communicatie naar bedrijven komt nóg hoger op de agenda. Het ECL is sinds kort onderdeel van de organisatie van Leiden International, een netwerkoverleg van directeuren van internationale bedrijven in Leiden en de regio. Twee maal per jaar wordt er een CEO-breakfast of ander netwerk event georganiseerd, waarin het ECL podium kan pakken en voor naamsbekendheid in de top van de bedrijven kan zorgen. Verder willen we bijeenkomsten voor HR mensen gaan organiseren. Binnenkort verschijnt ook de eerste corporate newsletter, gericht op HR en CEO’s van bedrijven.’

Breder aanbod

‘We hebben daarnaast ideeën over het ontwikkelen van een corporate programma, waarbij bedrijven bijvoorbeeld taallessen, culturele trainingen, dual career cursussen (loopbaanadvies voor partners van expats), introductiedagen voor nieuwe medewerkers en meer via het ECL in kunnen kopen. Het CEO-overleg Leiden International kan hierbij ingezet worden om informatie op te halen over de behoefte van de bedrijven en om financiële steun te verkrijgen van die bedrijven om dit verder uit te gaan werken. Dit is op dit moment nog in een prematuur stadium maar zal in 2019 wellicht tot resultaten gaan leiden.’

Aantrekken internationaal talent

‘In de pijler ‘Bedrijven’ hoort ook aandacht voor het aantrekken van internationaal talent naar deze regio. De aanwezigheid van kennismigranten, wetenschappelijk onderzoekers, internationale studenten en trainees is een noodzakelijke en essentiële voorwaarde voor de economie, productiviteit en innovatiekracht van de Leidse regio, die zich als internationale kennisregio profileert. Deze hoog opgeleide internationals zijn een voorwaarde voor het aantrekken en behouden van bedrijven. Waar vroeger de mensen op de bedrijven afkwamen, zien we steeds meer dat nu de bedrijven zich vestigen daar waar de talenten zijn. ‘In the war on talent, talent has won’ volgens het International Community Platform. Dit beschikbaar talent trekt bedrijven aan in de regio en houdt de bedrijven vast. De rol die het Expat Centre Leiden hierin kan spelen is nog niet uitgekristalliseerd. Maar dàt er een rol is weggelegd, wordt steeds meer duidelijk. Gedachten gaan uit naar samenwerkingen met Economie071 en andere Zuid-Hollandse en regionale partijen om een Leiden Talent Region te creëren, voor branding van de regio als Science Region, voor een regionale vacaturesite voor internationals en een landing page voor internationaal talent.’