Naast gesprekken met ondernemers hielden verschillende gemeenten eigen bijeenkomsten om de toekomst van retail verder door te spreken. Hierbij werd ook kennis en kunde buiten de eigen gemeentegrenzen ingezet. Dit illustreert mooi de meerwaarde van het opstellen van de visie op regionale schaal. Zo was er een bijeenkomt in Zoeterwoude.

Focus op dorpskern

Op 21 april jl. was in het gemeentehuis van Zoeterwoude een informatie- en discussiebijeenkomst over het winkelgebied in het centrum van Zoeterwoude-Dorp. Wethouder Ton de Gans en beleidsmedewerker Ton Orleans presenteerden de voorlopige inzichten die het externe retailbureau RMC opstelde voor de Retailvisie van de Leidse regio. De focus lag daarbij uiteraard op de toekomst van de Dorpskern van Zoeterwoude.

Benut groene dorpse omgeving

De inzichten van RMC zijn een goede aanvulling op de resultaten van een brainstormavond die afgelopen januari al werd gehouden, in samenwerking met bureau Preneurl. Uit beide analyses komt naar voren: het winkelgebied kampt met toenemende leegstand en heeft een beperkt verzorgingsgebied, maar tegelijkertijd bieden de ligging en de (groene, dorpse) omgeving unieke kansen, die momenteel te weinig worden benut. David Lansen van Centrummanagement Leiden bevestigde dit. Hij was uitgenodigd om vanuit zijn deskundigheid en ervaring en om daarnaast ‘met de blik van de buitenstaander’ zijn indruk weer te geven over de kansen en knelpunten van het winkelgebied in Zoeterwoude-Dorp. David Lansen zag vooral kansen: het gebied heeft veel te bieden, laat dat vooral zien!

Investeren in samenwerken

De winkeliers gaven tijdens de bijeenkomst aan dat zij willen investeren in (hernieuwde) samenwerking. David Lansen gaf hen een aantal tips, waaronder de aanbeveling om te focussen op een beperkt aantal acties die op korte termijn kunnen worden gerealiseerd, zodat over een jaar kan worden teruggekeken op wat er is bereikt.