Op 27 mei vond er een werkatelier plaats speciaal gericht op de vijf doelgerichte winkelgebieden (PDV-locaties) in de Leidse regio. Deze gebieden zijn een belangrijk onderdeel van de retailvisie. In deze visie wordt antwoord gegeven op de vraag: Hoe en waar winkelt de consument in 2015 en wat betekent dat voor de verschillende winkelgebieden in de Leidse regio. De vraag die in dit werkatelier centraal stond was: als je met de kennis van nu je winkelgebied zou moeten identificeren, hoe zou je dat dan doen?

Wat speelt er in de gebieden

De avond werd geopend met een welkomstwoord van Sander Kanselaar, projectleider van de Retailvisie, waarin hij zijn waardering uitsprak voor de aanwezigheid van alle betrokkenen. Kanselaar benadrukte dat meerdere aspecten meespelen in de vraagstukken rondom doelgerichte winkelgebieden (PDV‐locaties). Zo verwees hij, voor wat betreft de verruiming van de mogelijkheden, naar de concurrentiepositie met de recreatieve centra en het beleid hierover van de Provincie.

Onder begeleiding van Retail Management Center (RMC) werden de deelnemers, allen ondernemer in één van de vijf doelgerichte winkelgebieden, meegenomen in de specifieke vraagstukken die spelen voor doelgericht winkelen. Voor deze gebieden geldt naast een overschot aan vierkante meters een andere belangrijke vraag, namelijk hoe om te gaan met branchering of verruiming van mogelijkheden op deze locaties.

Saneren door transformeren

Na de presentatie van het RMC hebben de betrokken deelnemers zich per winkelgebied gebogen over een aantal opdrachten. Met behulp van foto’s en kaarten hebben zij met elkaar de identiteit bepaald van hun winkelgebied. Vragen die hierbij beantwoord werden gingen over (nieuwe) functies die zij vonden passen bij hun winkelgebied en functies waarmee tevens een eventueel overschot aan vierkante meters zou kunnen worden opgelost.

Daarnaast werd hen gevraagd na te denken over verbreding of juist specialisatie door het kiezen van winkels. En tot slot werd hen de vraag voorgelegd welke drie kernwaarden zij vinden passen bij de identiteit van hun winkelgebied.

Het resultaat bestond uit vijf ‘moodboards’, die na een korte pauze door een vertegenwoordiger van een winkelgebied werd toegelicht. De presentaties gaven een mooi beeld over hoe ondernemers de versterking, transformatie en identiteit van hun winkelgebied zien. Vermindering van retailmeters kwam hierin niet naar voren.

Discussie rondom vraagstukken

Na de presentaties was er nog kort ruimte om met elkaar in discussie te gaan. Een aantal vraagstukken werd op tafel gelegd: Wat is de rol van de Provincie in de Retailvisie? Wat is de rol van gemeenten in de sanerings‐ en transformatieopgave? En wat betekent transformeren van PDV‐locaties voor de positie van de andere winkelgebieden? Tot slot vatte de projectleider de gevoelens en meningen van de aanwezigen samen in zijn afsluiting; hij deelde zijn indruk dat de grote opgave voor saneren van vierkante meters, zoals benoemd in het bespreekstuk van de Retailvisie, door de aanwezige ondernemers niet werd herkend. Ook zei hij graag een vervolg te geven aan de avond door met ondernemers van de vijf PDV‐locaties rond de tafel te gaan voor de verdere uitwerking van de Retailvisie.

Alles overziend een rijke opbrengst aan onderwerpen waarover in de verdere uitwerking van de Retailvisie nagedacht en wordt doorgepraat. Samen met alle stakeholders.

In april 2015 is de eerste analyse van de retailvisie gepresenteerd.

In november 2014 werd het eerste werkatelier rondom de retailvisie georganiseerd.