Het televisieprogramma Wie is de Mol maakt Albanië na de pandemie in een klap populair. Travelling Albania, het jonge Leiderdorpse reisbureau van Poli Loman, plukt daar de vruchten van. Mede omdat het reisbureau van de van oorsprong Albanese Loman een goed vindbare website heeft. Dat laatste is noodzakelijk als je reizen naar een nieuwe bestemming wilt verkopen, weet Loman. “En als mensen je website hebben gevonden is een goede navigatie belangrijk. Die was aanvankelijk te ingewikkeld”, merkte ze. “Niemand boekt zomaar een reis online voor 1000 of meer euro’s. Iedereen wil meer informatie; over de bestemming, de onderkomens, de autohuur, het klimaat, de verschillende reizen enzovoorts. De navigatie op de site is dus erg belangrijk. En ook de content moet goed zijn.”
Voucherregeling
Op die content had ze tijdens de pandemie al een goede slag gemaakt. “We boden toen vooral informatie en ontdekten al doende wat goed werkt bij google en op de socials.” Maar de navigatie en de vindbaarheid kon beter. Via via hoorde ze over de vouchers die Economie071 beschikbaar stelt voor digitalisering en cybersecurity. Ze vroeg er een aan en kreeg snel een positief antwoord. “Heel erg makkelijk allemaal.” De voucher vergoedt lang niet de totale investering in haar website maar het draagt wel bij. “Alle beetjes helpen wat dat betreft. Zeker voor startende ondernemer die veel moeten investeren is dat fijn.”
Snel gegroeid
Haar reisbureau is de afgelopen jaren snel gegroeid. Er werken inmiddels vijf personeelsleden op kantoor die rondreizen, strandvakanties en reizen op maat verkopen. De website blijft belangrijk en wordt voortdurend verbeterd. “Veel mensen bellen ons. Wat heel goed is natuurlijk. Maar uiteindelijk wil ik dat onze website Albanië net zo goed verkoopt als ik.”
Tweede voucher
Inmiddels heeft ze een tweede voucher toegewezen gekregen van Economie071. Die gebruikt ze om een aparte site voor autoverhuur in Albanië en buurlanden op te zetten. “We ontdekten dat onze site veel mensen trekt die alleen een huurauto zoeken bij een betrouwbare verhuurder. Dus daar zetten we nu een goede aparte site voor op met een goede link naar de reissite uiteraard.”
Ze pakt de site erbij en wijst op de speelse vormgeving. Het cursorpijltje is vervangen door een cabrio en als je even moet wachten verschijnt er een draaiend autowiel in plaats van een zandloper. “Leuk toch! Zo krijg je gelijk zin in je vakantie.”
Meer informatie
- Economie071 voert het project uit onder de naam Laat digitalisering voor je werken. Projectleider is Dwayne van der Klugt, dwayne@digitaliseringwerkt.nl, 06 – 270 855 94. Kijk op www.digitaliseringwerkt.nl voor alle info over coaching, digi-scan, workshops en vouchers.