De Regionale Netwerkmiddag stond dit jaar in het teken van groeien met succesvol leiderschap, toegespitst op duurzame inzetbaarheid en de kracht van persoonlijke ontwikkeling. Met inspirerende sprekers kregen de aanwezigen praktische handvatten om zowel zakelijk als persoonlijk sterker te staan in een wereld die constant verandert. Lees de terugblik met tips.
Luister ook naar de podcast die tijdens de middag is opgenomen.
Duurzame inzetbaarheid
Josette Dijkhuizen opende de middag met een pleidooi voor vitaliteit en ontwikkeling, zowel van jezelf als van je medewerkers. “Duurzame inzetbaarheid draait om vitaal blijven, je werkvermogen behouden en blijven groeien vanuit je waarden,” legde zij uit. Haar oproep was duidelijk: sta stil bij je ambities en drijfveren, en pas deze aan op de verschillende fases van je leven en onderneming.
Tips van Josette:
- Werk vanuit je waarden: Reflecteer regelmatig op de vraag of je werkzaamheden nog aansluiten bij jouw kernwaarden en die van je bedrijf. Zo blijf je authentiek en gemotiveerd.
- Ontwikkel een levensfaseplan: Maak een strategie waarin je doelen per levensfase duidelijk zijn, zodat je je inzetbaarheid duurzaam kunt houden. Stel jezelf de vraag: in welke fase bevindt mijn bedrijf zich en hoe pas ik daarbij? Welke ontwikkeling heb je nodig om de match optimaal te laten zijn? Investeer daarin en maak daar dus tijd voor vrij.
Praktische tool voor op de werkvloer
Marius Hovius van Rabobank introduceerde vervolgens een praktische tool voor verandertaal op de werkvloer. Dit model, uitgelegd op de website Navinavi, helpt ondernemers en medewerkers om zaken bespreekbaar te maken en focus te houden. “Gezamenlijke verandertaal op de werkvloer helpt om elkaar aan te spreken en te versnellen. Belangrijk want als je voorop loopt, dan is er ruimte voor innoveren. Voel je ongemak? Kies dan voor je geluk,” luidde zijn advies.
Tips van Marius:
- Beperk klagen tot 24 uur: Laat negatieve emoties kortstondig toe, maar zet daarna bewust de stap naar actie of acceptatie.
- Koppel persoonlijke doelen aan teamontwikkeling: Maak persoonlijke groei bespreekbaar en verbind dit aan de doelen van je organisatie.
Innovatie en maatschappelijke impact
Charlotte Poot deelden haar ondernemersreis als wetenschapper en oprichter van Hospital Hero. Deze app helpt kinderen zich beter voor te bereiden op een ziekenhuisbezoek en draagt bij aan het verminderen van angst en stress. Haar aanpak, waarin innovatie en maatschappelijke impact centraal staan, is een voorbeeld voor ondernemers die willen groeien zonder winstmaximalisatie als primair doel. Hierbij heeft ze veel hulp ondervonden van het ondernemerschapsprogramma van PLNT Leiden, centrum voor innovatie en ondernemerschap.
Tips van Charlotte:
- Begin klein, maar denk schaalbaar: Zorg dat je product of dienst direct waarde toevoegt, maar richt je strategie op de mogelijkheid om op te schalen.
- Verbind jouw missie met gelijkgestemde mensen: Werk samen met partners die jouw visie delen. Dit motiveert en versterkt de impact van je werk. Zorg voor een gemotiveerd team.
Lees een uitgebreid verslag van de bijdrage van Charlotte via deze link:
Innovatie en realisme in de markt
Simon Tacx, directeur van Tacx Garmin, gaf een mooi inkijkje in de dynamiek van zijn bedrijf. Hij vertelde over de impact van enorme groei tijdens COVID, de uitdagingen van concurrentie die daarna opkwam en hoe een familiebedrijf goed kan blijven functioneren binnen een internationale samenwerking.
Met uitdagingen zoals internationale concurrentie en stijgende productiekosten, is het blijven ontwikkelen van nieuwe technologieën essentieel. “Onze kracht ligt in het combineren van data, technologie en passie voor sport,” aldus Simon. “We zien onze klanten daarbij als een onderdeel of verlengstuk van ons team.”
Tips van Simon:
- Omarm data als je kompas: Gebruik klantdata om productinnovaties te sturen. Het begrijpen van je klanten is cruciaal voor lange termijn succes.
- Blijf transparant in tijden van verandering: Deel uitdagingen en kansen openlijk met je team. Dit versterkt vertrouwen en betrokkenheid.
Lees een uitgebreid verslag van de bijdrage van Simon via deze link:
Podcast over de Expert zone
Na afloop van het plenaire programma konden ondernemers de Expert zone bezoeken en hun vragen stellen. Onderstaande organisaties en initiatieven waren aanwezig. Je hoort hier ook meer over in deze podcast.
- Laat digitalisering voor je werken: digitaliseringwerkt.nl.
- Zero Emissie Stadslogistiek. Op weg naar ZES.
- Netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW.
- Inventeers Academy: leidt studenten op en innoveert voor bedrijven.
- Rabobank Impactfonds voor Innovatie.
- Ondernemersvereniging BV Leiden.
- Subsidie Circulair Herwaarderen.
- Nieuwe regels voor eigenaren en huurders t.a.v. de riool- en waterzorgheffing.
Wil je op de hoogte blijven van een volgende Regionale Netwerkmiddag? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Economie071.
Ondernemen in 071 is een initiatief van Rabobank, VNO-NCW Rijnland en Economie071 en wordt georganiseerd voor het versterken van het regionale netwerk van ondernemers, gemeenten en onderwijsinstellingen. Kennisdeling, inspireren en elkaar ontmoeten staan centraal.