Internet kan helpen bij het vergroten van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt en het laten groeien van een bedrijf. Maar om optimaal de kansen te kunnen benutten zijn digitale vaardigheden cruciaal. Vanaf 24 juni zal Google met de Digitale Werkplaats daarom een week lang Leiden aandoen om workshops te geven aan ondernemers en studenten over onder meer het vergroten van online zichtbaarheid, online veiligheid en het analyseren van websites.
Kansen voor online groei
Voor MKB’ers zijn er volop kansen om online meer groei te realiseren. Zo verkoopt het Nederlandse MKB bijvoorbeeld slechts 15% online, terwijl 82% van de consumenten online koopt (bron: DESI 2018). Google is daarom eind 2015 gestart met de Digitale Werkplaats, waarmee ondernemers de kans krijgen om de gewenste digitale vaardigheden te leren. Inmiddels worden er naast trainingen voor ondernemers ook voor studenten en werknemers speciale online en offline trainingen georganiseerd. Google geeft ook in andere landen trainingen aan ondernemers, studenten en werkzoekenden. Zo hebben inmiddels al meer dan 5 miljoen Europeanen de trainingen gevolgd.
Tools voor ondernemen
Yvonne van Delft, wethouder Economie van de gemeente Leiden: “Ondernemers maken de stad. Zij zijn de motor van de Leidse economie. Ik vind het belangrijk dat we samen het vestigingsklimaat in onze stad verder versterken. Als gemeente stimuleren we in samenwerking met bijvoorbeeld PLNT Leiden bedrijvigheid door ruimte te bieden aan innovatie, initiatieven en maatschappelijk ondernemen. En vanuit het regionale project Smart071 helpen we ondernemers concrete stappen te zetten met nieuwe digitale toepassingen. Het initiatief van Google sluit hier naadloos op aan. Zij helpen ondernemers aan de juiste tools waarmee MKB’ers kunnen doen waar ze goed in zijn: ondernemen!”
5 trainingsdagen in Leiden
Pim van der Feltz, directeur Google Nederland: “Wij geloven dat het internet kansen biedt voor iedereen. Daarom willen we mensen graag laten ervaren hoe het internet hen kan helpen hun doelen te bereiken, zoals de groei van het eigen bedrijf of het vergroten van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Sinds eind 2015 organiseren we daarom in Nederland online en offline trainingen met onze Digitale Werkplaats, waaraan al zo’n 120.000 Nederlanders hebben deelgenomen. Door met onze bus letterlijk het land in te trekken, willen we nog meer mensen de kans geven om hun vaardigheden te vergroten.”
Gedurende 5 dagen worden verschillende trainingen in Leiden gegeven. De exacte data en locaties zijn te vinden op de website van de Digitale Werkplaats. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via g.co/gratisworkshops.
Officieel NIMA certificaat
De Digitale Werkplaats bezoekt in het voorjaar verschillende plaatsen in het land. Daarnaast biedt Google ook een online programma met trainingen. Wie alle 26 onderwerpen afrondt en de testvragen correct beantwoord ontvangt een certificaat dat onderschreven wordt door IAB Europe, Open University en NIMA. Aanmelden voor de online versie van de Digitale Werkplaats kan hier.