Voucher voor digitalisering in het MKB

Panelen die lucht verwarmen en je huis binnen blazen. In Nederland is het nog nieuw maar in Duitsland wordt het al veel gebruikt. Zoeterwoudenaars Ewald van de Mortel en Arjan Lammers importeren deze duurzame verwarmingstechniek, maar hoe krijg je zo’n nieuwe techniek onder de aandacht? Daarvoor zetten de ondernemers de voucher van 1000 euro van Economie071 in. Die stimuleert digital marketing en dat wordt een belangrijk onderdeel van hun marketing voor Solar-air.

Dit is het tweede interview uit een reeks van tien. Mis er geen en meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Van de Mortel wijst naar het dak van zijn huis in de Weipoort. Daar liggen al jaren 50 heatpipes die gebruikt worden om het huis en tapwater te verwarmen. De opgevangen zonne-energie wordt in een grote boiler bewaard. Daardoor hoeft nog maar heel af en toe zijn CV ketel aan. “Toen er ijs lag vorig jaar en we helder weer hadden was de watertemperatuur in de tank nog steeds boven de 45 graden. Het is dus een enorme gasbesparing.”

Deze zonneboilers verkoopt hij nu al een jaar of vier en sinds kort heeft hij er een nieuwe techniek bij: solar-air. Dat verwarmt niet water maar lucht. Het paneel blaast zodra de zon maar een beetje schijnt een paar honderd kuub gefilterde, schone en verwarmde lucht het huis in. “Met name in het voor- en najaar heb je er veel aan. In de zomer als het warm is kan het systeem ‘s nachts koele lucht naar binnen blazen.”

Het is dus geen jaar rond dekkend energiesysteem. Maar daar moet je deze energietransitie ook niet op rekenen meent Van de Mortel. “Van het gas af gaan is een puzzel met meerdere systemen die voor elk gebouw anders uitpakt. Solair-air is een goedkope, gezonde aanvulling die een groot deel van je verwarming verzorgt en ook nog voor ventilatie zorgt.”

Zoekvragen en prijscalculator

Maar hoe krijg je zo’n nieuw en onbekend systeem onder de aandacht bij je doelgroep? Dat is iets waarvoor Van de Mortel zijn dorpsgenoot André Berloth om hulp heeft gevraagd. Berloth heeft de website solar-air.nl zó gebouwd dat deze vanzelf goed vindbaar is op Google. “Maar om gevonden te worden moet er wel naar gezocht worden. En dat is een probleem met een dergelijk onbekend product. Dat betekent onder andere dat we goed moeten nadenken over alternatieve zoekvragen. Want die moeten óók bij solar-air.nl uitkomen. Daarnaast gaan we via Facebook, Instagram en bijzondere secties van Google-zoeken heel gericht informatie van de website pushen naar potentiële klanten.  Maar er komt ook een prijscalculator op de site. Het doel is dat mensen de site vinden én contact leggen.”

Berloth is al begonnen met de aanpassingen en alhoewel hij nog niet klaar is levert het nu al resultaat op, vertelt Van de Mortel. “We zijn al door verschillende grote partijen benaderd voor onze solar-airpanelen. Dus dat is echt heel veelbelovend.”

De aanpassingen aan de website kost meer dan de 1.000 euro die Economie071 beschikbaar stelt voor digitalisering. “Maar alle beetjes helpen”, vindt Van de Mortel. “En het aanvragen was kinderlijk eenvoudig. Vaak is subsidie aanvragen in Nederland een heel gedoe, maar in dit geval dus niet.”

Structurele uitgave

Van de Mortel hoorde van de voucher via de Zoeterwoudse ondernemersvereniging. Aanvankelijk sloeg hij er weinig acht op. Maar toen hij het een paar keer tegenkwam dacht hij: waarom ook niet. “Ten tijde van de pandemie hadden dit soort zaken geen prioriteit. Iedereen was druk bezig zich voortdurend aan te passen aan de veranderingen. Maar nu is een goed moment om weer even kritisch te kijken naar je ICT.”

De voucher van maximaal 1000 euro mag besteed worden aan een breed spectrum van digitaliseringsprojecten. “Automatisering, cybersecurity, beveiliging van je server en je administratie, een digitale marketingstrategie. Zolang het maar een structurele uitgave is. Je mag er dus geen advertentiecampagne op Google of Facebook mee financieren, maar wel een digital marketingstrategie en de inbedding daarvan in een website zoals wij doen. En zodra het werk klaar is krijgt onze opdrachtgever die 1000 gestort. Dat lijkt me een goede motivatie om nu de eigen ICT eens tegen het licht te houden!”

  • Ben je na het lezen van dit interview ook benieuwd naar de kansen voor jouw bedrijf? Overleg dan eens met onze coaches Alexis of Dwayne over wat past bij jouw bedrijf. Voor advies over cyber security kun je terecht bij Niels. Maak via deze pagina een afspraak.
  • Benieuwd naar andere voorbeelden van inzet van onze voucher? Kijk dan op deze pagina voor meer interviews (wordt regelmatig aangevuld).
  • Vraag ook een voucher aan!

‘AVG-gevoelige informatie moet goed beveiligd zijn’

mkb coaches Digitalisering in het MKB