Bedrijventerreinen zijn van grote waarde voor de economie van de Leidse regio. Zij zorgen voor 42.500 directe banen en circa 10.000 indirecte banen. Hun verdienvermogen is jaarlijks zo’n 5 miljard euro. Het is dan ook essentieel in de toekomst voldoende ruimte voor bedrijven op bedrijventerreinen te garanderen. Met dit doel sloten de gemeenten en het bedrijfsleven in de Stedelijke As Leiden-Katwijk* begin 2018 een convenant. Daarin spraken zij af een visie en strategie voor de lange termijn te maken.

* Het convenant is gesloten door de gemeenten Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude, Bedrijfsleven Rijnland, Ondernemend Leiden, VNO-NCW West, kring Rijnland, Katwijkse Ondernemersvereniging en de Koepel Leidse regio.

Verdiepend onderzoek

De provincie Zuid-Holland stelde in 2017 een nieuwe Behoefteraming bedrijventerreinen op. Aanvullend aan deze kwantitatieve raming lieten de gemeenten in de Leidse regio en vertegenwoordigers van ondernemers Stec Groep een verdiepend onderzoek uitvoeren. Dit onderzoek gaf inzicht in:

  • de lange termijn behoefte van bedrijven;
  • de locatie- en huisvestingseisen en wensen van de diverse sectoren bedrijvigheid en
  • de marktkwaliteiten en economische (toekomst)waarde van het aanbod van bedrijventerreinen in de regio.

Na bovengenoemd onderzoek kreeg Stec Groep in mei 2018 de opdracht om een regionale bedrijventerreinenstrategie op te stellen.

Strategie met gebiedsprofielen

De opdracht aan Stec in het kort: In de Leidse regio is tot en met 2030 behoefte aan 31-43 hectare extra bedrijventerrein. Voor uitbreiding van bedrijven, maar ook voor vervanging als een bedrijventerrein een andere functie zoals wonen krijgt. De strategie voor bedrijventerreinen gaat aangeven hoe de Leidse regio in die ruimtevraag gaat voorzien en welke afspraken we daarover maken.

Samenhang

Het maken van deze strategie is geen eenvoudige opgave. Ruimte is in de Leidse regio immers schaars. Ook andere vraagstukken doen een beroep op de beperkte ruimte, zoals de woningbehoefte, de energietransitie, groen etc. De ruimtevraag voor de diverse functies moet daarom zorgvuldig en in samenhang met elkaar worden afgewogen.

Kansen

Voor de bedrijventerreinen kan de beperkte ruimte ook kansen  bieden. Bijvoorbeeld voor dubbel en multifunctioneel ruimtegebruik of herstructurering. Door circulaire economie zijn mogelijk ook slimmere combinaties van functies te maken. De bedrijventerreinenstrategie gaat dan ook in op de wijze waarop het ruimtegebruik op de bedrijventerreinen kan verbeteren.

Koers bepalen

Daarnaast moet de regio haar koers voor de huidige bedrijventerreinen bepalen. Hoe gaat de regio haar bedrijventerreinen versterken en waar gaat ze transformeren, uitbreiden en behouden? Dit vereist keuzes over de profilering van de terreinen en het type bedrijvigheid dat daarbij past. In algemene zin is vergroting van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt en de bedrijven op de bedrijventerreinen eveneens een aandachtspunt.

Kortom: De bedrijventerreinenstrategie gaat uitspraken doen over hoe en waar de regio de ruimte vindt om aan de vraag naar bedrijventerreinen te voldoen.

Wat voor een regio willen we zijn?

Onderzoeksbureau Stec Groep is haar opdracht begonnen met een ronde langs de gemeenten en de ondernemers(verenigingen) op de bedrijventerreinen. Centrale vragen waren: wat speelt er en waar liggen kansen en uitdagingen? Ook verkende zij thema’s als slim ruimtegebruik, verduurzaming en circulaire economie. Hieruit blijkt nogmaals dat de marktvraag naar bedrijfsruimte groot is. Daarom is het ook belangrijk om te bepalen wat voor regio de Leidse regio is en wil zijn. Onderzoekbureau Ecorys is gevraagd dit sociaal-economisch profiel te maken. De uitkomsten worden verwerkt in de uiteindelijke regionale bedrijventerreinenstrategie.

Vervolgstappen en bijeenkomsten

Het vervolgproces voor de bedrijventerreinenstrategie bestaat uit de volgende stappen en bijeenkomsten:

  • De regionale concept strategie bedrijventerreinen wordt besproken in de stuurgroep, die groen licht geeft voor bespreking in de colleges van burgemeester en wethouders van betrokken gemeenten en met de directe achterban van de bedrijvenvertegenwoordigers.
  • De colleges van burgemeester en wethouders stellen de concept strategie voorlopig vast.
  • De stuurgroep bespreekt de geluiden binnen de colleges en de directe achterban van de bedrijvenvertegenwoordigers.
  • Vervolgens biedt de stuurgroep de conceptstrategie aan de raadleden en de ondernemers aan. Er komt per gemeente één bijeenkomst voor raadsleden en ondernemers. Tijdens de bijeenkomst wordt de strategie toegelicht en kunnen zij hierop een eerste reactie geven.
  • De stuurgroep bespreekt de uitkomsten van de bijeenkomsten en betrekt deze bij de conceptstrategie.
  • De colleges van B&W stellen de strategie voorlopig vast zodat deze kan worden vrijgegeven voor inspraak.
  • Inspraakprocedure conceptstrategie.
  • De colleges van B&W bieden de conceptstrategie aan bij de diverse commissies van gemeenten ter bespreking en bij de gemeenteraden ter besluitvorming.
  • De gemeenteraden stellen de bedrijventerreinenstrategie vast.

Afstemming Holland Rijnland

De bedrijventerreinenstrategie van de Leidse regio vormt input voor een bedrijventerreinenstrategie op groter schaalniveau. Namelijk die van Holland Rijnland: een samenwerkingsverband van 13 samenwerkende gemeenten in de Leidse regio, de Duin- en Bollenstreek en de Rijn- en Veenstreek. De bedrijventerreinenstrategie Holland Rijnland wordt besproken in achtereenvolgens het Dagelijks Bestuur, het portefeuillehoudersoverleg Economie en Leefomgeving en tot slot in het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland.

Aan contactpersonen van bedrijventerreinen en ondernemersverenigingen is deze nieuwsbrief verzonden. Raasleden ontvingen deze update. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de verzendlijst.