Digitalisering in het MKB

Sophie van Alpen deelt een cadeauwinkel in de binnenstad van Leiden met vier andere ondernemers. Die samenwerking is ontstaan uit contacten die zij opdeed bij tijdelijke verkoopplekken. Sophie: ‘Ik maak ambachtelijk zoetigheid zoals nougat, caramel, jam en siroop. Ideaal om cadeau te geven of voor jezelf te kopen. Voor corona stond ik op leuke markten, maar dat werd een webshop toen alles dicht ging. Bij de pop-up horecagelegenheid In de Buurt kreeg in de kans om weer fysiek te gaan verkopen. Daar heb ik leuke andere ondernemers ontmoet. Ook allemaal makers van originele producten. Samen zijn we gestart met de winkel Leiden Made. Eerst als samenwerking in een bestaande winkel en sinds augustus 2021 huren we een eigen winkelpand. We runnen die winkel met elkaar. Dat houdt in dat je één dag per week winkeldienst hebt. Je bent dan gastvrouw namens alle makers. Super leuk!’

Speelt digitalisering een rol in jullie winkel?

‘Social media is voor ons heel belangrijk. Mensen doen online ideeën op en komen dan langs om het te zien en te kopen. Soms plaats ik iets in de story van ons Instagram-account en staat er binnen een half uur een klant in de winkel die de post heeft gezien en interesse heeft. Van social media maken we dus echt werk. We willen ook graag dat het er mooi uitziet, zodat het voor ons als visitekaartje werkt. In ons verhaal leggen we de nadruk op het ambachtelijke aspect van onze producten. Dat spreekt de mensen aan. Berichten die ons als persoon in beeld brengen zijn daarbij extra populair. Dat had ik niet verwacht.’

‘Via onze slimme kassa kunnen we eenvoudig aangeven van welke maker er producten worden verkocht. Zo heeft ieder zicht op zijn omzet’

  • Benieuwd hoe digitalisering voor jouw bedrijf kan werken?
  • Vraag een voucher aan van € 1000,-.
  • Hoe? Volg de webinar met uitleg op 10 maart, doe meteen inspiratie op en spreek online een coach.

webinar Digitalisering in het MKB

Gebruiken jullie slimme systemen?

‘We hebben mede door de subsidie van het Leids Stimuleringsfond een slim kassasysteem kunnen kopen. Dat werkt voor ons heel handig omdat we maandelijks ook ruimte geven aan wisselende makers. We kunnen eenvoudig in de kassa aangeven van welke maker er producten worden verkocht. Dat kunnen we ook op onze eigen telefoon bekijken, dus ook op afstand heb je zicht op je omzet. Op dit moment doen we nog niets met de data die verder uit het systeem komt. Misschien is dat nog iets voor de toekomst.’

‘Slim wachtwoordbeheer zou voor ons wel wat zijn. Met vijf ondernemers die dezelfde systemen gebruiken heb je op dat gebied een uitdaging’

Wat zou je nog graag oppakken?

‘We zijn al slim bezig met handige apps om de social media er mooi uit te laten zien en om berichten van te voren in te plannen, zodat je er niet de hele tijd mee bezig hoeft te zijn. Omdat we zien dat de story van Instagram zo goed werkt, ben ik wel benieuwd of TikTok iets voor ons zou zijn. Dat is wel weer wat extra’s. Wat meer prioriteit zou moeten krijgen is misschien ons wachtwoordbeheer. Je kunt je voorstellen dat met 5 makers die dezelfde systemen gebruiken het niet altijd volgens de meest veilige digitale manier gaat. We hebben momenteel nog geen klantgegevens in ons systeem, dus voor een datalek hoeven we niet bang te zijn. Als het wel allemaal AVG-proof moet zijn heb je als ondernemer een extra uitdaging.’

‘We werken nog niet met klantgegevens. Gaan we dat wel doen, dan moeten we gaan kijken naar de AVG-regels en zorgen dat een datalek niet voor kan komen’

 

Benieuwd wat digitalisering jouw bedrijf kan brengen? Bekijk deze pagina met informatie over workshops, coaches, de digi-scan en de voucherregeling. Benieuwd hoe je gebruik kunt maken van een voucher? Kijk dan mee met de webinar op donderdag 10 maart. Meld je aan via economie071.live.

Voucher voor digitalisering in het MKB