Bij onze partners staat duurzame mobiliteit hoog op de agenda. Om hier meer grip op te krijgen en om de discussie te stimuleren, is dit jaar in Index071 een apart hoofdstuk gewijd aan dit thema. In een reeks van vijf publicaties staan we hierbij stil. Dit keer deel 4: de OV-bereikbaarheid van het centrum van Leiden en het Bio Science Park.
Wil je een bijdrage leveren aan deze discussie, kennis en ervaring delen of een vraag stellen aan onze community? Dat kan via ons online discussieplatform Forum071.
In dit actuele cijferoverzicht: de bereikbaarheid per ov van de diverse werkgebieden binnen de Leidse regio. Om te beginnen de openbaar vervoeropties vanaf de Leidse binnenstad. Hoeveel ov-reisminuten kost het om bij het Leidse stadhuis te komen? Een blauwe of groene kleur duidt op een snelle verbinding met de binnenstad. Geel zijn de gebieden tussen een kwartier en een half uur. Rood zijn alle gebieden bereikbaar binnen het uur.
Wat meteen opvalt is het ontbreken van een snelle ov-verbinding tussen Katwijk en Leiden: daar geldt nu een ov-reistijd van drie kwartier tot een uur. Dat is voor meer plekken direct rondom Leiden het geval. Maar een inwoner van Stompwijk is er met de bus binnen een half uur. In 071-verband lijkt er wel sprake van een ov-gat naar de westkust. In een zich economisch ontwikkelende en verdichtende regio kan dat eigenlijk niet meer.
Het beeld spiegelt zich als we naar – de westzijde van – het Bio Science Park kijken. Logischerwijs is dan Katwijk beter ontsloten dan de zuidkant van Leiden, maar het verschil is wel erg groot. De ov-reistijd loopt al snel buiten het BSP naar het zuiden en oosten flink op.
Dat is op andere plekken in de Randstad toch anders. Ter vergelijking geven we de vier kaartbeelden van de ov-bereikbaarheid van centrale plekken in de vier grote steden: de Dam in Amsterdam, het Spui in Den Haag, de Coolsingel in Rotterdam en de Neude in Utrecht. Daar is de ov-actieradius binnen een half uur toch een stuk groter dan in Leiden.
Dit beperkte ov-overzicht zegt natuurlijk lang niet alles. Maar het geeft wel aan dat de toekomst van de binnenstedelijke bereikbaarheid niet alleen aan deel- en technologische oplossingen op te hangen is. Er blijven ook meer klassieke investeringen in infrastructuur hard nodig.
In een separate bijlage van Index071 is een volledig overzicht opgenomen van de bereikbaarheid van 21 bedrijventerreinen en werkgebieden. Per terrein is een actieradius weergegeven voor vervoer per auto, te fiets en met het openbaar vervoer.
Lees ook de andere delen in deze reeks:
- Mobiliteitsgedrag: de vragen van nu (deel 1)
- Dit zijn de drukste wegen in regio Leiden (deel 2)
- Ontwikkeling fietsgebruik (deel 3)
- Verdwijnt de auto naar de achtergrond? (deel 5)