Workshop digitalisering

De gezamenlijke workshop over digitalisering die ondernemersverenigingen KOV Katwijk en PVOO Oegstgeest hebben georganiseerd, was druk bezocht. Het vormde een mooie afsluiting van het initiatief ‘Laat digitalisering voor je werken’. Deze keer stond het thema social media centraal. Er werden tips en trick gedeeld voor diverse social media kanalen. We zetten er een aantal op een rij.

Tips voor een goede start

  • Ga je aan de slag met social media? Maak dan eerst werk van een goede strategie en maak daarna een slimme planning. Daarbij kun je werken met verschillende thema’s en rubrieken die passen bij jouw bedrijf. Zo wordt je herkenbaar.
  • Pas op met alleen maar zenden vanuit een verkoopgedachte. Vertel verhalen. Dat lezen en zien mensen graag. Vertel ook welk probleem jij kunt oplossen en hoe je dat aanpakt. Zo sluit je aan de behoefte van je klant.
  • Zorg dat je jouw klant goed kent. Breng de klantreis in kaart: hoe vindt een klant jou, waar kom je elkaar tegen, wat zijn de behoeften van de klant en hoe vaak en op welk moment zoekt de klant naar informatie over jouw product of dienst. Sluit bij die momenten aan.
  • Jouw product of dienst wordt goed vindbaar als je de juiste zoektermen gebruikt op je website. Pak dit aan via SEO (Search Engine Optimization).
  • Wil je Google advertenties inzetten, zorg dan dat je alles weet van SEA (Search Engine Advertising).

Tips voor Linkedin

  • Bij Linkedin is het belangrijk om eerst op een bericht te reageren en daarna pas te liken. Het algoritme van Linkedin beloont namelijk waardevolle interactie. Een berichtje scoort daarom beter dan alleen een simpele klik voor een like. Als je dit weet, kun je er slim op inspelen. Stel je bezoekers bijvoorbeeld een vraag. Of bied iets aan (denk aan een white paper waarin je vakkennis deelt) dat je toestuurt als mensen een reactie achterlaten.
  • Als je iets plaatst op Linkedin en je maakt een fout, wacht dan 10 minuten voordat je het bericht aanpast. Doe je dit eerder, dan wordt je minder vaak getoond in timelines.
  • Reageer ook het eerste uur niet op je eigen bericht. Reacties van anderen moet je liefst wel snel binnenkrijgen. Alles wat binnen het uur binnenkomt draagt bij aan een positieve waardering van het algoritme: je wordt dan vaker getoond in timelines. Kies daarom het moment van poster zorgvuldig. Dat wil zeggen: plaats een bericht als jouw publiek online is.
  • Gebruik op Linkedin niet meer dan vijf hashtags (#).
  • Tag alleen mensen en organisaties waarvan je weet dat ze snel zullen reageren. Doen ze dat niet (binnen het uur), dan krijg je minpunten van het algoritme.

Tips voor Facebook

  • Bij Facebook is het van belang om de juiste formaten van afbeeldingen te gebruiken. Deze kun je eenvoudig samenstellen in het gratis programma Canva.com.
  • Facebook toont je vaker in timelines als je afwisselende bijlagen post. Denk aan filmpjes, foto’s, een poll of quiz.
  • Gek genoeg beloond Facebook een externe link in je bericht naar een bericht buiten het platform (bv. een link naar een bericht op je website). De link moet dan wel direct zichtbaar zijn onder het geschreven bericht met daarbij een foto.

Tips voor Instagram

  • Bij Instagram is het van belang relevante hashtags (#) te gebruiken. Kies alleen de echt relevante hashtags, anders wordt je bericht als spam ervaren. Kijk ook welke # populair is en veel wordt gebruikt.
  • Plaast de hastags in een eerste comment, zodat het algoritme dat als interactie al meetelt.
  • Pinterest wordt door bepaalde doelgroepen gebruikt die vooral op zoek zijn naar inspiratie. Zorg dat je mooie en eigen foto’s deelt. Door de zoekfunctie blijven je post daar lang vindbaar.

Veel tips zijn op internet te vinden. Zoek er eens een aantal op of probeer het bovenstaande uit. Geen interesse in social media? Lees dan tips van andere ondernemers, zoals onderstaand voorbeeld van ondernemen Jeroen Coenen uit Katwijk. Meer tips en voorbeelden vind je ook in de compacte swipe-zine.

Loonstroken digitaliseren bespaart tijd en geld

Alle vouchers aangevraagd

Alle vouchers van het project ‘Laat digitalisering voor je werken’ zijn aangevraagd. Tot het einde van het jaar zijn er nog wel coaches beschikbaar. ‘We kijken terug op een mooie reeks van workshops en inspiratiebijeenkomsten’, meldt Martijn van Pelt. Als voorzitter van VNO-NCW Bedrijfsleven Rijnland is hij een van de partners van dit initiatief. ‘Samen met een groot aantal gemeenten en de ondernemersverenigingen uit de Leids regio hebben we in 2022 een breed programma aangeboden. Van het verbeteren van je website of webshop tot cyber security. We wilde daarmee de kansen van digitalisering voor het mkb duidelijk maken. Niet eenvoudig, want ondernemers zijn druk en dan is digitalisering niet het eerste waar je mee aan de slag gaat. We zijn dan ook blij dat we een zaadje hebben kunnen planten bij zo’n 500 ondernemers die we hebben deelgenomen aan onze activiteiten. Hiervan hebben ruim 150 ook een voucher aangevraagd. De komende tijd gaan deze ondernemers de vruchten plukken van hun inspanningen’.

Blik op de regio door inzet voucher

Heb jij al een afspraak?

De eerste stap op de digitale weg is vaak bekend raken met de mogelijkheden die er zijn. ‘Via inspiratiebijeenkomsten en praktische workshops in elke deelnemende gemeenten hebben we ondernemers meegenomen in de kansen die er zijn’, geeft projectleider Dwayne van der Klugt aan. ‘We merken daarbij dat het tijd kost voor ondernemers om het geleerde vervolgens op hun bedrijf toe te passen. Om hen daarbij te helpen zijn mkb-coaches beschikbaar. Zij nemen stapsgewijs de opties met je door. Nu de vouchers zijn uitgegeven, hoop ik dat ondernemers die er geen hebben aangevraagd nog wel met deze coaches een afspraak maken. Dat gaat eenvoudig via een online reserveringssysteem. Zo kunnen ondernemers gemakkelijk een moment kiezen dat hen schikt’. Maak er nog snel gebruik van!

Voucher digitalisering