House of Denim

Naar aanleiding van de Arbeidsmarkt Quickscan van de Leidse regio en de masterclass de Arbeidsmarkt van de toekomst, zijn we gestart met een nieuw initiatief: het Human Capital Actieplan (HCA) voor de Leidse regio. Dit plan gaat concrete handelingsperspectieven bieden aan alle partners van Economie071 om de quickscan en de specifieke opgaven voor de Leidse regio handen en voeten te geven. Om inspiratie op te doen voor de samenwerking van ondernemers, gemeenten, onderwijs en kennisinstellingen werd er op 15 mei een bezoek gebracht aan de Jean school en House of Denim in Amsterdam. Een publiek – private samenwerking van MBO College Zuid in Amsterdam en diverse ondernemers. Daarnaast wordt er een toelichting gegeven op de aanpak van House of Skills met het concrete voorbeeld van House of Hospitality.

Durven en doen!

Het was een inspirerende bezoek aan verschillende locaties met veel interessante sprekers. De vergaarde kennis en inzichten zijn essentieel voor ons HCA. Duidelijk is geworden dat de werkwijze in de Metropoolregio Amsterdam ook in de Leidse Regio kan slagen. Nu is het tijd voor concretisering en vooral durven en doen! In deze terugblik een samenvatting van de dag, aandacht voor de ontbrekende stappen en een doorkijk naar de planning richting de stuurgroep op 3 juli.

Actie 1: Breng proces op gang, breng mensen bij elkaar, ga na waar men kansen ziet. De vraag moet uit de markt komen.

House of Denim – Mariette Hoitink

‘Met een goed idee en concept hebben we geclaimd dat we denim hoofdstad van de wereld zijn. Dat is een self-fulfilling prophecy geworden. Een concept waarbij onderwijs, sociaal ondernemerschap, industrie en consument bij elkaar komen en elkaar versterken. House of Denim is gegroeid omdat we er in geloofden en omdat we het gewoon zijn gaan doen! Daarmee hebben we de grote merken naar ons toe getrokken. Ze zitten hier met hun hoofdkantoor, maar door dit te doen heb je hen als stad iets extra’s te bieden en dat netwerk wil men niet missen. Onze ideeën en projecten komen uit de markt. Bedrijven dragen daar ook financieel aan bij. Zo organiseren we Denim days, challenges en bieden we een programma aan over concept-ontwikkeling en duurzaamheid rondom de internationale stoffenbeurs. Rondom het concept ontstaat heel veel extra’s.’

Actie 2 Geef het curriculum vorm door in samenwerking met het bedrijfsleven in te spelen op de vraag van de markt.

Jean School – Mira Copini

Lef! is de sleutel tot succes volgens Mira Copini: ‘We zijn begonnen met het concept en hebben daarna gevraagd of we er de Jean School van mochten maken. Toen was het al duidelijk dat het voorzag in een behoefte. Het is nu een 3 jarige mbo 4 opleiding. De samenwerking met het bedrijfsleven staat centraal. Op basis daarvan is het lesprogramma ontworpen.

Actie 3: Het vinden van (invloedrijke) bedrijven  in de Leidse Regio die willen aansluiten bij het HCA.

House of Skills/Hospitality – John Flierman

John Flierman: ‘House of Hospitality is een publiek-private samenwerking waarin bedrijven, opleiders en de gemeente samenwerken om meer studenten, medewerkers en zij-instromers te motiveren voor een carrière in de hospitality sector. In regio Amsterdam is dit nl. één van de tekortsectoren. Nederland is daarnaast op weg naar een lerende economie waarin 1 op de 4 banen gaat veranderen. Op deze ontwikkelingen moeten we inspelen. Hospitality is een voorbeeld van een leven lang ontwikkelen. Het concept is te kopiëren naar de Leidse Regio. Rotterdam, west Brabant en de Veluwe doen dat al. Het is eigenlijk geen kwestie van willen, maar moeten met het oog op de veranderende arbeidsmarkt’.

Ricardo Winter (mboRijnland): ‘Wij doen mee omdat het onderwijs uit het oude onderwijs frame moet komen. De wereld verandert razendsnel. Je hebt een innig contact nodig met de industrie. Docent en bestuurder waren altijd een beetje angstig voor de industrie. Nu zie je dat we elkaar steeds meer opzoeken om samen in te spelen op trends en samen de ontwikkelingen proberen op te vangen’.

Actie 4: praktische samenwerking

Een voorbeeld is de samenwerking tussen het MBO en verschillende autodealers. De auto technische opleiding is opgeheven bij ROC Amsterdam. In de Bijlmer zitten 15 autodealers. Daar is nu het leslokaal. Studenten leren de nieuwste technieken en dat is de toekomst. Sluit aan bij een industrie en leer daar zoveel mogelijk van. Let op! Het opzetten van dergelijke samenwerkingen kost tijd.

PPS-Constructie – Heléne Bakker

Regio Amsterdam kent een groot aantal PPS constructies. Rol van de gemeente is partijen bij elkaar brengen en kritische gesprekspartner zijn. Je moet het samenwerken steeds voeden en evalueren: zijn we tevreden met de aanpak en de resultaten? Zijn we tevreden over de rolverdeling tussen de werkvelden en over de manier hoe ieder deze invult? PPS kost tijd en geld. Er wordt veel gebruik gemaakt van RIF-subsidies.