Dit interview is verschenen in het Lentenummer van INTO Business.

Een warm welkom bieden en een goed verblijf voor bedrijven en medewerkers, maar zeker ook voor de partner en eventuele gezinsleden van de expat, noemt manager Corine van der Ceelen een van de voornaamste functies van het Expat Centre Leiden (ECL). “Want dat vergroot de kans van slagen van de aanstelling van een kenniswerker uit het buitenland aanzienlijk”. Werknemers vormen immers het belangrijkste kapitaal van een bedrijf. Als een internationale werknemer het naar zijn zin heeft, is dat positief voor het bedrijf. Een expat die zich niet gelukkig voelt in zijn nieuwe werkomgeving en daardoor besluit de aanstelling vroegtijdig te beëindigen, kost handen vol geld. Het ECL is er dus nadrukkelijk ook voor de bedrijven die een internationale kenniswerker (willen) inhuren. Corine heeft een achtergrond in uman Resources en spreekt uit eigen ervaring. Jarenlang woonde ze met haar man en gezin in Kuala Lumpur in Maleisië en later in Bangalore in India. In Kuala Lumpur was ze onder meer actief als voorzitter van de Raad van Bestuur van de Nederlandse school. In India zette Corine zich als manager in voor de Expat Services van Shell. Haar kinderen bezochten de internationale school en zijn tweetalig opgevoed.

Van eerste oriëntatie tot vertrek

Het ECL is het centrale aanspreekpunt voor expats in alle fasen van hun buitenlands verblijf. Iemand die naar Nederland wil komen, zoekt bijvoorbeeld vooraf informatie over gezondheidszorg, onderwijs voor de kinderen en informatie over de cultuur. Die eerste oriëntatie en informatie verlopen veelal op afstand, via de website. Zodra de expat en zijn gezin zijn gearriveerd, zijn de burgerlijke inschrijving (BSNnummer) en bijvoorbeeld het regelen van kinderbijslag nodig. En natuurlijk ontvangen de nieuwkomers het informatieve ‘welcome pack’, met naast nuttige en praktische informatie, leuke aanbiedingen en brochures van sponsoren uit Leiden en regio. Daarnaast geeft het ECL maandelijks een nieuwsbrief uit met belangrijke informatie en communiceert ze via Facebook en Twitter. Was het tot nu toe bij het ECL alleen mogelijk voor expats uit Leiden om er hun gemeentelijke inschrijving te regelen, vanaf 1 mei is dat mogelijk voor alle aangesloten gemeenten. Het doel is om de benodigde formaliteiten snel, efficiënt en effectief af te handelen of door te verwijzen. Corine: “Wat mij betreft mogen meer gemeenten zich aansluiten, zodat we nog meer expats en bedrijven kunnen gaan bedienen. Tot nu toe hebben zich al 100 expats ingeschreven via ECL, een mooie prestatie sinds de eerste burgerlijke inschrijving in november vorig jaar.

Community building

Zijn de verhuisdozen eenmaal uitgepakt en gaan de kinderen naar school, dan helpt het ECL de gezinsleden bij het opbouwen van een netwerk met andere internationals. Bijvoorbeeld door evenementen en bijeenkomsten voor expats en hun familieleden te organiseren. Soms met een inhoudelijk thema over bijvoorbeeld belastingen, onderwijs of cultuur en altijd in combinatie met een informeel moment om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Is de banstellingsperiode voorbij, dan geeft het ECL de expat en zijn gezin informatie over het regelen van alles wat nodig is bij vertrek, zoals de uitschrijving uit het gemeenteregister.

Voordelen ondernemers

Steeds meer mensen weten het Expat Centre Leiden (ECL) goed te vinden. Voor alle partijen die iets willen met internationals heeft het Expat Centre een belangrijke signaalfunctie. Het ECL biedt niet alleen informatie en ondersteuning aan bedrijven en aan hun buitenlandse werknemers en familieleden. Voor bestuurders en ondernemers vervult het ECL steeds meer de rol van een kenniscentrum op het gebied van internationalisering. Voor HR-managers is er een speciale

nieuwsbrief, de corporate newsletter. “Ondernemers zijn van harte welkom contact op te nemen bij vragen.” Dit voorjaar gaat de nieuwe website van het centrum live, waarbij ook aandacht is voor e-learning over praktische informatie. Steeds meer services (zoals kinderbijslag en het aanvragen van de DigiD) zullen in de toekomst worden toegevoegd. “Gezamenlijk maken we de internationale concurrentiepositie in de regio sterker.”

Gevestigd in VVV

Het ECL is gevestigd in hetzelfde pand als de Leidse VVV aan de Stationsweg. In het ECL is een gedeelte ingericht met veel schriftelijke informatie in het Engels en een grote leestafel. Bovendien zijn er regelmatig medewerkers van ACCESS in opdracht van het ECL aanwezig om praktische vragen te beantwoorden en voorlichtingen of een seminar te geven. Het gaat dan bijvoorbeeld om vragen over taalcursussen, gezondheidszorg of een baby krijgen in Nederland. Omdat de VVV ruimere openingstijden heeft dan het ECL, is de telefonische bereikbaarheid goed gewaarborgd.

Openingstijden

Het Expat Centre Leiden is open op maandag 9.00-13.00, woensdag 13.00-17.00, donderdag 9.00-13.00 en vrijdag 9.00-13.00.